Persoonsgegevens SEH patiënten

De stichting NEED beschikt niet over gegevens van individuele SEH patiënten. Deze berusten bij de deelnemende ziekenhuizen zelf. Voor het verwerken van gegevens schakelen de deelnemende ziekenhuizen de afdeling "Advanced Data Management" van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) in. Ook de verwerker heeft geen toegang tot gegevens die direct te herleiden zijn tot individuele patiënten, adressen en persoonlijke medische data. Dergelijke privacygevoelige informatie blijft altijd binnen het domein en is eigendom van de zorginstellingen. De patiëntgegevens worden door de ziekenhuizen gepseudonimiseerd alvorens deze aan de verwerker van de NEED registratie verstrekt worden. Communicatie tussen de verwerker en een deelnemend ziekenhuis betreffende een patiënt vindt plaats op basis van het unieke (willekeurig toegekende) NEED-nummer. De deelnemer is de enige die vanuit dit nummer terug kan naar de individuele patiënt.

SEH patiënten die gebruik willen maken van hun recht om eigen persoonsgegevens in te zien, te corrigeren en/of te verwijderen, kunnen hiertoe een verzoek indienen bij het behandelende ziekenhuis. Het ziekenhuis kan vervolgens de verwerker een opdracht geven om op basis van het NEED nummer de gegevens te corrigeren of te verwijderen uit de registratie. Directe communicatie tussen de SEH patiënten en stichting NEED en/of de verwerker is niet mogelijk. Uw informatie is dus veilig.

Wat wij registreren

Minimale Data Set (MDS) registratie.

Alle deelnemende SEH afdelingen verzamelen de gegevens zoals gedefinieerd in de minimale dataset. Dit is de kernregistratie van de NEED en bevat onder andere demografische gegevens, opname en ontslaggegevens, redenen van SEH bezoek, triage categorie, ziekte-ernst, vitale parameters, rontgen, microbiologische en laboratorium diagnostiek, alsmede dispositie, en uitkomstmaten (DBC en ICD-10 code, SEH ligduur, ziekenhuis ligduur, ziekenhuissterfte).

NVSHA Kwaliteitsindicatoren registratie, versie 2017

Daarnaast moeten deelnemende SEH afdelingen zelf de kwaliteitsindicatoren zoals gedefinieerd door de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen registreren (in totaal 5 indicatoren). Voor meer informatie hierover zie www.nvsha.nl

NEED deelnemers kunnen facultatief naast de MDS ook gegevens bijhouden over reanimaties.

Algemene SEH gegevens

Jaarlijks worden algemene SEH gegevens geregistreerd (aantal fte SEH artsen, geografische locatie, etcetera).